Cei de la ANPC(Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor), au sancţionat cu amenzi pornind de la 10.000 de lei 2 dintre cei mai hotici furnizori de energie electrică şi gaze naturale, in speta este vorba despre E.ON Energie si ENGIE România, pentru ca utilizau practici comerciale incorecte.
Au fost gasite o multime de clauze abuzive in contracte, care au avut drept consecinţă majorarea semnificativa a preţurilor, mizand pe faptul ca majoritatea clientilor vor suporta in „liniste” toate aceste mizerii. Dar uite ca au tras „bățul” scurt din moment ce majoritatea acestora au depus reclamatii la ANPC.
“Contracte modificate la doar trei luni de la încheiere şi în interiorul perioadei de valabilitate de 12 luni, uneori fără să existe un acord al clientului nici măcar pe contractul iniţial, oferte înşelătoare sau incomplete sunt câteva dintre neregulile constatate de inspectorii ANPC, care au impus eliminarea acestora, consecinţa fiind limitarea creşterii preţurilor”.
În perioada 30 august – 28 septembrie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a desfăşurat controale la operatorii economici, furnizori de energie electrică şi gaze naturale cu activitate de furnizare la clienţii finali, privind modul in care respecta prevederile legale la prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice şi furnizare a gazelor naturale, catre consumatorii finali.
Controalele au vizat in special ofertele prezentate şi concordanţa între tarifele prezentate în oferte şi tarifele la încheierea contractelor, precum si eventuale practici comerciale incorecte la încheierea contractelor sau modificarea acestora în defavoarea consumatorilor( in speta existenţa unor clauze abuzive în contracte).
În cazul celor de la Engie România SA, ca urmare a reclamaţiilor depuse de catre clienti, s-a stabilit că nu a fost respectat termenul de notificare prevăzut în contract, în ceea ce priveşte expirarea perioadei contractuale, respectiv încheierea unui nou contract la alt tarif, amenda aplicată fiind in cuantum de doar 10.000 lei. Bineinteles ca ulterior, Engie şi-a notificat toti utilizatorii.
Alte abuzuri constatate de inspectorii ANPC s-au referit la nerespectarea termenului de 12 luni pentru ofertele de preţ la gazele naturale şi notificarea cu un preţ mult mai mare într-un interval de 3 luni de la notificarea transmisa iniţială, astfel considerându-se că a fost făcută o discriminare între consumatorii care semnaseră deja un contract şi cei care nu semnaseră şi cărora li s-a modificat preţul iniţial. ”Pentru facturile cu perioade de regularizare pe anii anteriori, sumele aplicate sunt incomparabil mai mari decât consumurile realizate”, au constatat inspectorii ANPC, conform informaţiilor obţinute de News.ro.
În urma acestor verificari, compania a receptionat trei amenzi în cuantum total de 150.000 lei, fiindu-i solicitată şi încetarea practicilor comerciale incorecte.
Alte companii, precum E.On Energie România SA Târgu Mureş, CIS GAZ SA Sântana de Mureş, SST GRUP Transilvania SRL Tg.Mureş, Pado Group Infrastructures SRL Târgu Mureş nu informau consumatorii în contracte asupra tarifelor cuprinzând taxele percepute, inclusiv TVA.
Cei de la E.On Energie România SA Târgu Mureş, care furnizează atat energie electrică, cat şi gaze naturale, s-a constatat că a notificat consumatorii în perioada premergătoare datei de 1 iulie, cu oferta E.ON STANDARD GAS şi E.ON HOME GAS cu un preţ valabil pentru 12 luni, iar ulterior a facturat serviciile oferite cu preţul din ofertă, deşi consumatorul nu şi-a exprimat acceptul şi nu a semnat contractul ulterior. Practic au comis abuzuri pe banda rulanta iar consumatorii au fost notificati cu privire la aplicarea de noi oferte cu preţuri mai mari decat în cea iniţială, fără a se ţine cont de valabilitatea de 12 luni a acesteia.
Concluzia inspectorilor ANPC în acest caz a vizat utilizarea de practici comerciale incorecte, fiind oferită consumatorului, într-un mod ”neclar şi ambiguu”, o informaţie esenţială, consumatorul fiind determinat sau fiind susceptibil a fi determinat de a lua o decizie de tranzancţionare pe care altfel nu ar fi luat-o. De asemenea, a fost formulate şi acuzaţii de omisiune înşelătoare, discriminare nepermisă între consumatorii care au acceptat şi consumatorii care au omis să îşi manifeste acordul/dezacordul la modificarea unilaterală a condiţiilor financiare ale contractului privind majorarea preţului fără a se ţine cont de dreptul consumatorului de a-şi exprima acordul/dezacord-ul în 30 zile, aşadar indiferent de accept sau dezacord, operatorul a aplicat majorarea preţului.
Desigur ca au existat şi oferte cu produse dedicate doar consumatorilor care aplică on-line (produs EON Home Gas, preţ lei/kwh: 0,253) , cu preţuri preferenţiale faţă de cele ofertate prin poştă (EON Standard Gas, preţ lei/kwh: 0,265), aceasta fiind considerată o practică extrem de agresivă a furnizorului.
Aiurea este si faptul ca in ofertele transmise consumatorilor atât prin poştă, cât şi online, preţul gazului nu cuprinde TVA, implicit fiind mai mic decât preţul final din contract. Si de aceasta data inspectorii ANPC au fost solicitat încetarea practicilor comerciale incorecte, fiind aplicat 3 sanctiuni contravenţionale în valoare de doar 300.000 lei.
Asadar apelati cu mare incredere la sprijinul celor de la ANPC atunci cand va simtiti abuzati de catre diversi furnizori de servicii, indiferent ca este vorba despre energie electrica, gaze naturale, telefonie mobila etc. Trebuie sa mentionam si faptul ca puteti sa efectuati toate demersurile in mediul online, din confortul propriei locuinte. Mai jos regasiti si raspunsul favorabil pe care un cititor la receptionat de la ANPC, in razboiul pe care il avea cu inestimabilii de la Telekom, care au fost obligati sa renunte la toate taxele abuzive pe care le facturasera deja. Detaliile complete sunt disponibile pe blog, in sectiunea „Țepe Online & Offline„.