ANCOM(Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii) ar trebui sa se asigure de faptul ca toti operatorii care activeaza pe piata de profil din Romania respecta legea si conditiile contractuale dar din pacate inestimabilii operatori isi fac de cap, chiar sub „aripa protectoare” a celor de la ANCOM. Mai jos regasiti raspunsul stufos pe care l-a receptionat un cititor dupa ce a depus o reclamatie la ANCOM in care semnala abuzurile la care a fost supus de catre cei de la Orange.
Cititorul a reclamat lipsa de semnal in zona in care locuieste si a specificat faptul ca pe platforma aisemnal.ro, care a fost lansata tot de catre ANCOM si care evidentiaza acoperirea pe care o ofera toti operatorii pe teritoriul tarii noastre, apare ca totul este in regula desi in realitate lucrurile nu stau asa. Cititorul sustine ca nu poate sustine o convorbire coerenta din confortul locuintei iar de internet 3G/4G nici nu poate fi vorba, deoarece semnalul este atat de slab incat nu poate face trafic. Iata ce raspuns cliseic ii ofera celebra institutie ANCOM, care ar trebui sa supervizeze activitatea acestor inestimabili operatori care fac abuzuri pe banda rulanta.
„Ca urmare a adresei Dvs., înregistrată la ANCOM cu numărul de mai sus, vă aducem la cunoştinţă următoarele:
- În ceea ce priveşte contractele scrise dintre furnizorii de servicii de comunicaţii electronice şi utilizatorii finali, ANCOM are atribuţii limitate la supravegherea respectării prevederilor Capitolul V – secţiunea 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr.140/2012.
Aceste prevederi se referă în principal la asigurarea transparenţei ofertelor şi condiţiilor de furnizare a serviciilor prin stabilirea unui set de clauze contractuale minime.
Modul concret de redactare a acestor clauze contractuale (de exemplu, termenul de remediere a deranjamentelor sau termenul de soluționare a reclamațiilor) rămâne în sarcina părţilor, ANCOM neavând competenţa de a interveni în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile concrete ale părţilor.
- Legislația din domeniul comunicaţiilor electronice nu prevede în prezent obligaţii în sarcina furnizorilor de servicii de acces la internet referitoare la asigurarea unor anumite valori ale indicatorilor de calitate şi disponibilitate a serviciului. ANCOM nu impune furnizorilor să garanteze o anumită viteză de transfer, indiferent de tipul de conexiune utilizată (de exemplu, prin fibră optică). Furnizorii au libertatea să stabilească aceste valori, conform politicii lor comerciale şi tehnologiilor folosite, însă au obligația informării utilizatorilor cu privire la parametrii de calitate ai serviciilor oferite atât anterior încheierii contractelor, cât și prin includerea unor clauze contractuale relevante, clare și complete.
Astfel, în contractul încheiat cu furnizorul serviciului de acces la internet trebuie să fie prevăzuți parametrii de calitate ai serviciului, inclusiv modalitatea prin care puteți semnala faptul că acesta nu funcționează, termenul de remediere a deranjamentelor și despăgubirile de care puteți beneficia în cazul în care furnizorul nu respectă acești parametri. În general, în cazul deranjamentelor survenite din culpa furnizorului, valoarea abonamentului lunar este redusă corespunzător cu perioada de nefuncţionare a serviciilor.
Potrivit prevederilor Deciziei președintelui ANCOM nr.1112/2017, începând cu data de 1 mai 2018, contractele aferente furnizării serviciului de acces la internet la puncte fixe trebuie să conțină valorile unor parametri tehnici precum viteza minimă de transfer al datelor, viteza de transfer disponibilă în mod normal, viteza maximă de transfer al datelor, viteza promovată de transfer al datelor (cea pe care furnizorul o utilizează în informările cu scop comercial). În cazul furnizării serviciului de internet mobil, contractele trebuie să conțină viteza estimată maximă de transfer al datelor și viteza promovată de transfer al datelor. Astfel cum am precizat anterior, aceste valori sunt stabilite de fiecare furnizor în parte, în funcție de politica sa comercială.
În cazul în care constată o diferență importantă, permanentă sau care se repetă la intervale regulate, între performanța reală a serviciului de acces la internet în ceea ce privește viteza și performanța indicată de furnizor în contract, utilizatorii pot beneficia de anumite remedii prevăzute de furnizori în contract.
Nerespectarea clauzelor contractuale de către un furnizor de comunicații electronice poate fi sancționată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (în cazul persoanelor fizice) și de instanța de judecată (în cazul persoanelor juridice).
- În cazul în care consideraţi că, prin acţiunile întreprinse, Orange Romania S.A. v-a cauzat prejudicii, aveți posibilitatea de a vă adresa instanţei judecătoreşti competente pentru angajarea răspunderii acestui furnizor şi acordarea de daune-interese.
Cu toate acestea, pentru a veni în sprijinul Dvs., am transmis sesizarea Dvs. către furnizorul menționat anterior, în vederea identificării unei modalităţi de soluţionare a acesteia.„
Practic ANCOM „paseaza” abonatul Orange catre ANPC sau daca nici acestia nu il vor ajuta, va trebui sa rezolve speta in Instanta, unde costurile sunt mari si majoritatea abonatilor nu isi permit sa actioneze in Instanta operatorii de telefonie mobila, atunci cand sunt supusi unor astfel de abuzuri grosolane. Este de admirat faptul ca majoritatea reclamatiilor depuse de catre abonati la ANPC au fost solutionate in mod favorabil, asadar inspectorii ANPC sunt singurii care-i mai pot pune cu botul pe labe pe inestimabilii operatori si va recomandam sa apelati cu mare incredere la ajutorul acestora.
Nu uitati nici de faptul ca puteti rezilia contractele de telefonie mobila oricand si fara costuri suplimentare iar procedurile complete sunt disponibile pe blog, in sectiunea „Țepe Online & Offline„.